Blue Mountains

1 maart 2017 - Blue Mountains National Park, Australië

Vandaag ga ik de natuur in. Gelukkig vertrek ik net na de spits en is het redelijk rustig op de wegen in Sydney. Via de Highway M2 verlaat ik de stad. De M2 gaat slingerend door het glooiende landschap. Dit rijdt leuker dan in het vlakke Nederland. Al snel kom ik in het heuvelachtige landschap van Blue Mountains National Park. De naam Blue Mountains komt doordat bij warm weer olie vrijkomt bij de vele eucalyptusbomen. Die olie zorgt voor een blauwe gloed. De weg gaat door diverse kleine dorpjes. Mijn eindbestemming voor vandaag is Katoomba. Dit dorpje ligt aan de rand van de vallei. Katoomba was vroeger een mijnwerkersstadje. De sfeer straalt dat ook wel een beetje uit. Mijn camping ligt net buiten het centrum op 100 meter loopafstand van de vallei. Een top plek.

Blue Mountains Scenic SkyWay (2) Blue Mountains Three Sisters Blue Mountains vallei

Ik ga eerst met de Scenic Skyway over een gedeelte van de vallei. De Skyway is een kabelbaan die 270 meter boven de vallei zweeft. Onder in de vallei ligt een regenwoud. Vanuit de SkyWay heb ik een goed uitzicht op de Katoomba Falls, de Three Sisters en Mount Solitary.

Daarna neem ik de Scenic Railway. Een trein die je naar het dal van de vallei brengt, maar dan via een hele steile helling (52 graden). In het dal van de vallei was vroeger mijnbouw. Nu ligt er een perfect aangelegd voetpad dat je door een stuk van het regenwoud leidt.

Met de Scenic CableWay ga ik weer naar boven. Nadat ik mooie plaatjes heb kunnen schieten, rijd ik met de camper naar Echo Point. Een uitzichtpunt dicht bij de Three Sisters. Als ik de auto heb geparkeerd en naar Echo Point loop, slaat het weer plotsklaps om. Het begint te stortregenen en de vallei is gevuld met mist. Ik zie niets meer.

Katoomba Falls (beginpunt) Regenwoud (2) Blue Mountains (1)

Dan maar naar de camping, dit verhaal schrijven en dadelijk films kijken. De weersvoorspelling voor de kustplaatsen zijn niet best. Bijna overal meer dan 90% kans op regen of onweer. Volgens de Australiërs die ik spreek, is dit uniek. Zelden dat het meer dan 2 dagen achter elkaar regent. Ik denk dat ik morgen verder landwaarts ga rijden, naar het goede weer. Of de weersvoorspellingen aan de kust moeten morgenochtend zijn bijgesteld.

Klik boven aan het verhaal op Foto's veer meer foto's die ik in de Blue Mountains heb gemaakt.

1. Corry Bartels:
    1 maart 2017
    Hallo Richard,
    Bedankt voor het doorsturen van de mooie reisverhalen en foto's.
    Geniet van de komende dagen.
    Groetjes, Jan Corry.
  2. Marielle:
    1 maart 2017
    Mooie foto's, hoop voor jou dat de weersvoorspelling niet uitkomt!