Whitsunday Islands en Great Barrier Reef

14 maart 2018 - Hardy Reef, Australië

Airlie BeachBeste volgers, het heeft even geduurd voordat ik weer tijd had om mijn belevenissen in dit reisblog vast te leggen. Ik heb ook zo veel mooie dingen gezien en meegemaakt. Ik zit in het plaatsje Airlie Beach.

Allereerst heb ik een boottocht langs de Whitsunday Islands gemaakt. Met een mooie grote catamaran motorboot vertrokken we uit Arlie Beach op weg naar de eerste stop Hamilton Island. De kapitein waarschuwde voor het ruige water na de eerste stop en adviseerden iedereen alvast een “sea sickness” pilletje te nemen. Voor de zekerheid neem ik maar een pilletje. Je weet niet wat Australiërs onder ruig water verstaan. Het eerste stuk naar Hamilton Island vind ik nog al meevallen en kwamen we langs diverse mooie eilanden zoals Dream Island. Dit eiland werd volledig getroffen door de tropische cycloon Debbie van vorig jaar. Ze zijn nog steeds bezig met het herstellen. Debbie was een categorie 4 cycloon met windstoten tot 265 km/u. Debbie ging recht over de Whitsunday Islands en kwam bij Airlie Beach het vaste land op. Ook Airlie Beach was flink getroffen door de cycloon. Nog steeds zijn er winkels en restaurants gesloten als gevolg van de schade. Ook nu is er een tropische cycloon actief, met de naam Linda. Alleen komt deze nu niet zo dicht langs de kust en is nu vlakbij Brisbane. Wel merkten we de wind en de golven als gevolg van cycloon Linda. Zodra we de haven van Hamilton Island hadden verlaten en op open water kwamen, ging de boot flink heen en weer. Van voor naar achter en van links naar rechts. Het leek soms wel een achtbaan, maar dan een grote boot die danst op golven van meer dan 2 meter. De kots zakken die al in haven van Hamilton Island door de medewerkers op de tafel waren gelegd, werden gretig gebruikt. Blijkbaar vonden de Chinezen en Japanners het niet zo nodig om een pilletje te nemen. Nu werd menig lunch in een kots zak gedeponeerd. Na het ruige werk, werd de zee wat rustiger doordat we in de buurt van een aantal eilanden kwamen. De volgende stop was Whitehaven Beach. Een hagelwit strand met diepblauw zee. De foto’s die je in brochures ziet. Wat ik nog niet had vermeld, het weer werd steeds minder naarmate de tocht vorderde. Toen we uit de haven van Airlie Beach vertrokken, scheen de zon. Bij de haven van Hamilton Island was het half bewolkt en bij het strand van Whitehaven Beach was het volledig bewolkt. Weg fotogeniek plaatje ☹. Maar wel gezwommen, in een stinger suit.  Dit is een soort wetsuit, maar dan dunner. Wordt geadviseerd om te dragen omdat in deze periode de zee vol zit met de “box jellyfish”. Een bepaald soort kwal die zeer veel jeuk kan veroorzaken en de grote kunnen zelfs dodelijk zijn. Leuk hè, zwemmen in Australië. Zijn het niet de haaien, dan zijn het wel de kwallen.

Whitehaven Beach Whitehaven Beach stinger suit Whitehaven Beach boot

De volgende dag moet ik vroeg op, want om 7 uur word ik opgehaald voor de volgende trip: snorkelen in het Great Barrier Reef, om precies te zijn Hardy Reef. Hetzelfde verhaal als hierboven over de ruige zee, alleen duurt deze tocht 3 uur. Eerst één uur naar Hamilton Island en daarna 2 uur om bij het Reef te komen. Met zo’n 200 toeristen op de boot op de ruige zee. Gevulde kots zakken gegarandeerd. Als we bij het ponton aankomen kun je allerlei activiteiten doen. Snorkelen, duiken, met een soort onderzeeboot een tochtje maken als je niet nat wil worden, helicopter vlucht en de seabob. Een soort jetski, maar dan voor onder water. Ik ga lekker op snorkelen, dan zie je het koraal het best. En na 4 uurtjes gaat de scheepshoorn, iedereen weer op de boot voor de terugtocht. Alleen ik hoef niet terug, want ik blijf samen met 6 anderen op het Reef slapen. Een unieke ervaring. Als we de boot hebben uitgezwaaid, hebben we het Reef helemaal voor ons zelf. We krijgen eerst een privé snorkelsafari met uitleg over de verschillende soorten koraal en we worden naar de mooiste plekken gebracht. We zien zelfs Nemo en een baby Nemo. ’s Avonds genoten we van een heerlijke maaltijd en deelden we vakantie ervaringen. Daarna op een ligbed genieten van de sterrenhemel. Dat was één van de mooiste dingen die ik heb gezien. Duizenden en duizenden sterren. Zo helder. Omdat je 30 km uit de kust bent, heb je geen last van licht en is de hemel pikzwart. Niet voor te stellen, zo mooi. Na dit moois ga ik in soort tentje op het ponton slapen. De volgende ochtend krijgen we een heerlijk ontbijt met vers fruit, toast en scrambled eggs. Daarna ga ik als eerste snorkelen en ben de enige in het Reef. Heerlijk. En om het nog unieker te maken, roept de bemanning sea turtle. Ik zwem er naar toe en kan een paar meter naast de zeeschildpad zwemmen. Uniek. Het filmpje staat ook op dit reisblog.
Mijn mede Reef Sleepers komen ook in het water en we krijgen korrels om de vissen te voeren. Honderden vissen komen op ons af. En zelfs een kanjer van bijna 2 meter, ze noemen haar Maggie.

Great Barrier Reef Ponton Ponton 2 GBR - Seaturtle Great Barrier Reef 5 GBR - Seaturtle 2 Great Barrier Reef 4 GBR Zonsondergang Great Barrier Reef 3 Great Barrier Reef 2 GBR - Nemo GBR - Boot

’s Middags ga ik nog een seabob toer doen. Ik voelde me even James Bond, ik weet niet meer welke film. Dacht “For Your Eyes Only” waarin hij met een soort jetski onder water wordt voortgetrokken. Met de gids gaan we nu naar een ander stuk van het Reef. Plaatsen waar de rest niet kan komen. Ook nu weer geluk en zwemt er een zeeschildpad onder onze seabob’s door. Na de tocht nog even zonnen en kletsen met ons groepje. Om 15.00 uur gaat de scheepshoorn, nu moet ik wel mee terug naar het vaste land. Jammer. Op de boot wisselen we nog elkaars social media gegevens uit zodat we elkaars vervolg van de reizen kunnen volgen.

1. Paul en Truus:
    16 maart 2018
    Hoi avonturier.
    Wat heb je veel meegemaakt in die dagen dat je geen reisverhaal hebt gestuurd..Prachtig foto's en weer een heel boeiend verhaal. Geniet van je verdere tocht. Pap en Mam.
  2. Gabriel:
    16 maart 2018
    Goeie keuze .... slapen onder de sterren. Lekker genieten daar Richard!
  3. Ellen & Gerard:
    18 maart 2018
    Prachtig reisverhaal Richard, het is genieten met een hoofdletter G daar !