Kuranda Scenic Railway & Skyrail

19 maart 2018 - Cairns, Australië

Vandaag met de trein naar Kuranda gegaan. Wie mij een beetje kent, weet dat ik van treinreizen hou. Een schitterende treinrit in oude rijtuigen over een mooi traject door het tropische regenwoud. Het station op het eindpunt was nog in originele staat. Een schitterende fotogenieke locatie. Enkele feitjes over deze mooie spoorlijn:

• in 1891 opgeleverd
  • lengte is 37 km
  • hoogte verschil is 327 meter
  • 15 tunnels
  • 55 bruggen
  • 98 bochten

Kuranda Railway Kuranda Railway 2 Kuranda Railway 3 Kuranda Railway 4 Kuranda Railway 5 Kuranda Station Kuranda Station 2 Kuranda Station 3 Kuranda Station 4 Kuranda Station 5

’s Middags ben ik met de Skyrail terug. Een 7,5 km lange kabelbaan over het tropische regenwoud heen. Het hoogste punt van de baan is 545 meter. Alleen kon ik niet van het uitzicht over het regenwoud genieten. Het regende hard en op een bepaald moment waren de wolken zeer laag zodat ik hooguit 100 meter zicht had. Balen.

Skyrail Skyrail 2

Gisteren ben ik even gaan wandelen in het centrum van Cairns. Een mix van mooie oude koloniale gebouwen met moderne hotel torens en heel veel winkeltjes, eettentjes van alle nationaliteiten en “booking centres”. Iedereen is het goedkoopste en heeft de beste deals. Dat vind ik wel iets minder aan deze stad. Wat de stad wel goed heeft geregeld, is het gratis zwembad op de boulevard met mooi uitzicht op de zee.

Cairns 2 Cairns 3 Cairns 1 Cairns - gratis zwembad aan de boulevard Cairns - opletten voor de zon

Terwijl ik dit schrijf, is het gelukkig aan het afkoelen. Afgelopen nacht was het 26 graden. De weer app gaf aan dat de gevoelstemperatuur vannacht 35 graden was. Dat kwam door de hoge vochtigheid, 94%. Het was zweten in mijn campertje.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Astrid en Jeroen:
    19 maart 2018
    Hoi Richard, inmiddels helemaal bij gelezen, klinkt en ziet eruit als een geweldige reis weer. Die dagen en nacht op het Reef moeten prachtig geweest zijn. Geniet nog maar lekker daar! Het is je gegund.
  2. Gabriel:
    19 maart 2018
    Waar is de zon gebleven maatje?