Fraser Island

10 maart 2018 - Fraser Island, Australië

Om 7.15 uur stopt de bus van Fraser Explorer Tours bij de camping. Met het bekende “Hello mate” heet de chauffeur mij welkom. Hij vertelt me dat we nog zeker 15 stops hebben voordat we bij de ferry zijn die ons naar Fraser Island brengt. Eigenlijke krijg ik op deze manier een gratis stadstour door Hervey Bay.

De truck staat al klaar

Ik ga te voet de ferry op en op Fraser Island staat Pete met een 4 WD truck klaar om ons internationale gezelschap over de zandpaden en stranden van het eiland te crossen. Pete vraagt wie als bijrijder wil fungeren. Natuurlijk wil ik dat en mag voor in de cabine klimmen. Een perfecte plek om te genieten van het scheuren over de zandpaden. Want Pete rijdt niet zachtjes, hij heeft haast omdat het vloed wordt en het strand kleiner wordt. We moeten ruim 20 km over zandpaden door de bossen.

Over de zandpaden crossen onze dagtrip truck

Fraser Island is een uniek eiland, het bestaat volledig uit zand. 123 km lang en maximaal 25 km breed. Na flink heen en weer te zijn geschud (nu weet ik wat de Dakar rally rijders meemaken), komen we op het strand. Er geldt een maximum snelheid van 80 km/u. Dan trapt Pete opeens vol op de rem. Er loopt een dingo op het strand. Dat is geluk hebben, want er leven nog maar zo’n 200 dingo’s op het hele eiland.

Dingo op het strand op Fraser Island

Nadat iedereen foto’s heeft kunnen maken, geeft Pete weer plank gas. En dan komen we bij de landingsbaan op het strand met twee vliegtuigjes. Geïnteresseerden kunnen een stukje vliegen en een stuk verder op het strand weer landen. Pete pikt je daar dan weer op. Natuurlijk is deze jongen geïnteresseerd en ga mee vliegen. Echt te gek. Opstijgen vanaf het strand en daarna weer landen op het strand. Vanuit het vliegtuig heb ik schitterend uitzicht op de bossen, meertjes, het scheepswrak Maheno en op de Coloured Sands.

Landingsbaan op het strand Fraser Island vanuit de lucht The Pinnacles Coloured Sands Maheno scheepswrak vanuit de lucht Maheno scheepswrak

De volgende stop is Eli Creek. In de schaduw van de bomen lopen door super helder water. Het water komt maximaal tot je knie. Heerlijk met deze warmte. Eli Creek stroomt uit in de zee.

Eli Creek Bij Eli CreekWandelen door Eli Creek

Na de lunch stoppen we bij Lake McKenzie. Een fotogenieke locatie. Wit zand, helder blauw water en  mooie bomen.

Lake McKenzie

1. Gabriel:
    11 maart 2018
    Jaaaa. Dit zijn mooie momenten. Ziet er goed uit :-)
  2. Ingrid en Victor:
    11 maart 2018
    Gaaf Richard! Lekker scheuren, varen en vliegen op 1 dag, bofkont :-))
  3. Corry Bartels:
    11 maart 2018
    Mooie plaatjes om te zien geniet ervan.
  4. Olaf:
    👍👍👍